Author Archives: Marko

KOMMENTEERI

Lenini jüngrid tiksuvad juba tagasi. Mis siis tegelikult toimus?lenin logoAlgus läks erakordselt murelikult, pead valutasid ja oli üldse hõre olla,

IMG_4988aga kiiresti toibuti ja edasi läks kõik läbi lillede -

IMG_5017osaliselt juhtus see tänu see sponsorite abile,IMG_5057

aga ka meie enda kõva pauer

IMG_5079ja hea toitumus mängisid oma osa.

IMG_5086Nii me pea täies koosseisus esimesse laagrisse 5400 peale jõudsimegi

IMG_5087mja sealt järgmisesse laagrisse oli vaid tühised 700 kõrgusmeetrit lisada.

IMG_5169Enne tipputõusu viskasime hetkeks pikali

IMG_5170mja mõni hetk hiljem vaatasimegi juba tõtt V.I. Lenini endaga.

IMG_5182Kõik see oleks muidugi ilmetu saavutus ilma meie suurte fännideta,

IMG_5213aitäh teile!

 

 

KOMMENTEERI

No ei jõudnud tippu.

Tahtsime küll.

Istusime viimases laagris 5200 peal. Kassid jalas, vööd peal, sulejoped seljas.

Selles kuramuse Hilleberg Nallo 3-inimese telgis, kus üle ühe inimese korraga istuda ei saa.

10 eelmist päeva olime kulutanud siia kohale saamiseks.

Jõudu oli, tahtmist oli, süüa oli. Ilma ei olnud.

Ja ilma ei tulnud.  Ja ühel hetkel vaim väsis. Kumb enne oli, ei taha mäletada. Nüristav tuule plaksumine vastu telki. 24 tundi. Ja järgmine 24 tundi. Ja veel. Ja mõtted sellest, kuidas torm meie telgi kohe tükkideks rebib. 5 ööd-päeva tormi. Telgist välja kaugele pole mõtet minna – pärast ei leia enam üles. Alla ei saa, nähtavust pole. Üles ei saa, nähtavust pole.

Viimasest korrast, mil lähima sajakonna kilomeetri raadiuses Denalist juttu oli, on möödunud 7 aastat. Siis oli Eestis keskmine palk 12’000 krooni ja peaministriks Andrus Ansip. Ka enne seda käisid paaril korral Eesti uuema aja alpinismiisad ja -emad samal mäel – nendest käikudest on möödunud juba 9 ja 15 ja 17 aastat, aga saunalavadelt on need jutud ikkagi veel visad kaduma. Tunnistan ausalt, et 15 aastat tagasi ei osanud ma teha haaravat sõlmegi. Igatahes tundub, et oleks aeg täiendada ja järgmistele proovijatele uusi vihjeid anda. Muuseas, Denali vs McKinley nimesaaga sai lõpu alles eelmisel aastal, mil Barakk Obaama visiidi ajal Alaskale augustis 2015 kinnitati mäe nimeks ametlikult Denali. Aamen.

Vihje #1:

Kõige odavam on saabuda kohapeale puhkuselendaja Condor kaasabil. Lisandväärtusena suudavad nad sinus tekitada tunde, et sa oled esimene inimene, kes üleüldse Condoriga Eestist USA-sse kunagi lennanud on. Sest mitte keegi lennudlihtsalt ei tea mitte midagi. Ole valmis, et otsida FRA lennujaamast üles mees, kellele kolme paberilehe printimise eest 50 eurot maksta. Ole valmis istuma kolm tundi lennujaama taganurgas transfer-tsoonis, kus pole mitte ühtegi kohvikut. Pikad järjekorrad, millest sa pead kõrvale puiklema. Nõutu näoga teenindajad kassas, kes ainult pead raputavad. Prindi ise ESTA välja, on palju lihtsam. Online check-in ei tööta ja pagasi ülekaalu maksumuse saad teada hommikul lennujaamas (lõpuks 75 eur/kott) ja mitte mingil tingimusel varem. Lennukitoit on traditsiooniliselt napp, saksa õlu 3 eur, filmivalikus everest, spectre, reverend, üks hullunud matemaatik ja veel kümmekond. USA toll otsib värskeid puuvilju (mida meil polnud) ja liha (miinus 10 suitsuvorsti; trek’n’eat õnnestus väga-väga napilt päästa), sujuvalt lähevad läbi kaerahelbed, makaronid, sealihakonservid, ungari pekk (valetasime) ja rosinad-pähklid-šokolaad. Aga sa lähed ikkagi Condoriga, sest kokku hoitud rahaga saad kohapeal vähemalt 10 halibutti pintslisse pista.

Vihje #2:

Anchorage’s kõige parem kohatud matkapood on REI (1200 W Northern Lights Blvd), mis näeb välja umbes nii, nagu 27 Matkasporti üksteise kõrvale panna ja lisada veel jalgrattad, kanuud, riided. See tähendab, et müüakse kõike. Lisaks on üle tee veel 2 matkapoodi, üks kasutatud, teine uue stuffiga. Suuremaid asju saab ka rentida, aga pikaajaliselt pole lihtsalt rahaliselt mõttekas. Toidu ostmiseks on kõige sobivamad toidupoeketid Fred Meyer (müüakse kõike kuni relvadeni välja) ja Carrs&Safeway.  Väljas süüa on kallis, restoranisoovitustest anchoragepakuks (esindatud ka Anchorage’ 10 parima söögikoha nimekirjas) Glacier’s Brewhouse (sh hommikusöök), Snow City Cafe (ka hommikusöök, aga ooteajad on nii pikad, et tõenäoliselt ei õnnestu lauda kohta saada), Moose’s tooth (pizza; kolmas parim koht USAs) ja Bear’s tooth (õhtusöök kinofilmi vaadates; ei proovinud, sest parasjagu oli kavas ainult Spiderman vs Superman). Downtown on 5-nda avenüü ümbruses, elu on kallis, hotellid (või õigemini külalistemaja) 100+  ja väljas söömine 6 usd õlu ja praed 15-20, halibut isegi rohkem.

Vihje #3:

Tee endale selgeks, mis asjad on on miil, jalg, gallon, nael, toll, pint ja kuidas nad suhestuvad oma Euroopa ametivendadesse. Pint on vast kõige lihtsam, sest isegi Alexander tahab eestlastele seda võõrast mõõtühikut tutvustada. Aga tuule kiirus 60 mph peab ka saaama adekvaatse tõlgenduse (üldiselt iga 20 mph on peaaegu 10 m/s). Ei tee paha ka teadmine, kuidas Celsius ja Fahrenheit omavahel läbi käivad (C = (F – 32) x 5/9) ja mis on USA telefonikood (1). Lisaks, ainus võimalus, kuidas mägedes rahvusvaheliselt suhelda, on Iridium satelliittelefon (1 dollar mõne kopikaga ühe minuti eest), mida siis alates sellest aastast teadaolevalt keegi enam Eestis ei rendi. Konkureeriva aparaadi Thurayaga saab paraku kõnesid teha ainult Euroopas-Aasias-Austraalias. Iridiumi telefoni omanikele soovin ühtlasi kõva närvi, et selgeks teha, kuidas sinna (tasuta) sõnemeid saab saata ja lisaks on Iridiumile iseloomulik see, et iga mõne minuti tagant kõned lihtsalt heast peast katkevad, nii et igusugu pikema info edastamine on paras peavalu.

Vihje #4:

Juba all rahvuspargi sissejuhataval loengul öeldakse, et baaslaagri poolt igapäevaselt kell 8 edastatav ilmateade on jama ja sellel on peamiselt meelelahutuslik väärtus. Selles me saame veenduda kõrglaagris 5200m peal, kui tuul päevade kaupa laperdab. Ahjaa, sellel ajal saabus Evans.  Torm. Tuuled kuni 60-70 mph (30 m/s). Ja kui ilmaennustus läks juba 80+ mph peale (kusjuures kõige kõrgem number, mis kuulsin, oli 95 mph), siis polnud enam kuhugi kiiret. 5200 ei ole hea koht tormis oodata. Tuuline koht. Ja kui sul on telk selline nagu kohatud rumeenlastel, siis võib minna sama kehvasti – nemad pidid pärast tipupäeva purunenud telgi tõttu ühe öö lumme kaevatud augus veetma ja alles hommikul leidsid nad meie 100 meetrit eemal olnud telgi üles ja said kuuma joogiga ennast turgutada (pärast muidugi jõudsid ilusti alla ja naiste noorusrekordit korranud 12-aastane tüdruk sai ilmselt kuulsaks ka). Enamus ekspeditsioone ootab sellel ajal madalatel kõrgustel (4300m ja allpool) ja kuulab mitu korda päevas ilmateadet. Meie oleme 5200m peal. Kokku 5 ööd. Paar telki veel peale meie. Kuuendal päeval on tuul nõrgem ja nähtavus parem –  kas minna üles või alla? Taandume, minek alla. Mõned tunnid hiljem 4300m peale jõudes selgub, et ka seal laagris pakivad inimesed asju kokku, et alla minna. Ei ole nelja-viit päeva vajalikku ilmaakent, et proovida tippu minna. Pärast saame kinnnitust, et allaminek oli õige tegu: järgnevate päevade jooksul ei proovi keegi tippu tõusta. Austraalia-Ukraina segagrupp, kes meiega koos kõrglaagris ootab, käib lõpuks küll tipus ära, kuid alla tullakse vähem või rohkem tõsiste külmakahjustustega.

Vihje #5:

Mäele ja mäelt ära saab ainult väikelennukiga (Talkeetna Air Taxi inimesed olid täitsa sõbraliku suhtumisega, aga 600-dollarilise lennupileti eest 30-minutilise sõidu kohta vähemat väga ei ootakski). Kui ilma ei ole, siis lennuk ei lenda. Lendab homme. Või ülehomme. Või kunagi. Mäkke ülesminekul ja allatulekul on abiks räätsad ja kelk. Kelgu saab kohapealt, meenutab meie Salvot (kuigi on kõlavama nimega - Paris Pro Expedition 960), aga on asendamatu abimees, et kahe või kolme nädala tavaari üle vedada. Ja isegi kui esmapilgul tundub, et kelguga on võimalik väga palju asju kaasa vedada, siis tegelt nii see ei ole. Ära võta kaasa midagi, mida sul vaja ei ole. See kõik kaalub väga palju. Toitu jääb kõigil üle - kõigil -  ja keegi allaminejatest pakub sulle kindla peale oma ülejäänud toitu. Ka sul endal jääb toitu üle. Jaga kaasavõetud kogus kahega. Ja siis veel kahega. Sa lihtsalt ei taha süüa nii palju. Räätsad on abiks siis, kui sajab lund. Ja lund võib sadada palju. Värskel lumel ilma räätsadeta kõndida ei soovita. Telk vali selline, kus saab sees istuda (meil sellist polnud). Kütuse saab ka kohapealt (vedelkütus white gas, nii et hangi õige priimus) ja seda läheb palju, sest vett saab ainult lumest sulatada, nii et võib arvestada 1 galloniga inimese kohta.

Vihje #6:

Denali ei ole see mägi, kus sa tahaks võimalikult kiiresti üles tormata, tipupildi ära teha ja siis kaartvõimalikult kiiresti jälle nelja tuule poole laiali joosta. Alpinism on suures osas molutamine – see kehtib eriti Denalil. Tuleb rahulikult aklimattida, varustust edasi-tagantjärgi vedada, ilma oodata – see tähendab väga palju molutamist, paljude inimeste jaoks isegi liiga palju. See ei ole ka see mägi, kus võiks tekkida soov päevitada, varbaid kõlgutada ja kohvi juua. Ilm võib olla täielik whiteout või vastupidi: ilus aga muutlik. Mäes ronimise kaart2hooaeg on lühike – ainult mai-juuni – ja selle perioodi jooksul peab nii ennast tagasi hoidma, et õiget hetke oodata, aga samas olema ka iga hetk valmis edasi tipu poole rühkima. Põhilline häda on see, et mäe peale minekul maandud väga madalale (2400m), nii et 4000m tõusu on veel ees. Ja see, et kogu 2-3 nädala varustuse pead endaga kaasas vedama, mäe peal ei oota sind ees mitte midagi ja vahepealset allatuleku-taasülesmineku varianti eriti ei ole.

Mida veel:

- Igal aastal läheb mäele umbes tuhatkond ronijat (peamiselt West Buttress marsruut) ja kuna statistikahooaeg on lühike, siis on kõik pressitud kahekuulisele (mai-juuni) ajale. Pooled ronijad on giidiga grupis (kõvasti reguleeritud monopolisugemetega äri, 1 giid iga 3 ronija kohta, tasud algavad 7000+ dollarist) ja pooled lähevad ise (vähemalt 2-3 korda odavam). Tippu jõuab tavaliselt 50% või vähem.

- Lennukiga USA-sse minnes väga tihedat sõidugraafikut taga ajada ei ole mõtet. Esimeses peatuses (meie jaoks oli see Seattle) pead (1) tulema läbi immigratsioonikontrollist, (2) võtma välja pagasi, (3) minema läbi tollist, (4) loovutama suitsuvorstid, (5) andma pagasi uuesti ära, (6) minema läbi turvakontrollist, (7) otsima uue värava ja minema Anchorage lennule. Võta aega.

- Päästjad on mäel olemas, aga liigutama hakkavad alles siis, kui oled suremas või kaotamas külmas sõrmed või varbad. Rahvuspargi helikopterid viivad su vajadusel haiglasse, päästmine on mäemaksu sees (360 $), aga haiglas maksad ise.

- Mingeid erilisi tehnilisi lõike mäe peal ei kohta. Allpool on minek mööda liustikut (kaetud paksu lumega), nii et kaaslase praost välja tõmbamise tehnikaid oleks täitsa hea teada. Ülevalpool on kõhedamateks kohtadeks 4300m laagrile järgnev tõus paarisaja meetri tugiköitega (haaratsi ja kirkaga tõus) ja enne kõrglaagrit (ja ka enne tippu) minek mööda suht teravat harja (kus mõnel kohal ka julgestuspunkte on rajatud).

- All linnas on korralik ja huvitav õllevalik igal pool (Tšehhi õllede ja Alexandri austajatel on muidugi keeruline), laevakruiisil fjordides (kus võib muuhulgas näha, kuidas 60m kõrge liustik merre suubub) läks väga hästi näiteks Alaska Summer.

Mõned mägedevaated on siin.

Kokkuvõtteks:

Ilus looduskaunis koht. Soovitan külastada.

Kaameraid oli kokku kaasas viis korda rohkem kui TÜ tipus, nii et pilte peaks lõpuks laekuma kindlasti üle taluvuspiiri. Alustan siis enda (Marko) omadega, eks teised lisavad jooksvalt, kui igaühe kunstilised ja kontseptuaalsed kriteeriumid paika saavad:

1. Lühike kokkuvõte, ca 40 siitsealt väljanopitud pilti - tööinimesele kiire ülevaate jaoks

2. Kogu sortimata sudrumudru, 300+ pilti - ainult riigiametnikele ja töötutele

IMG_1116

Tõus C2-C3

1 Kommentaar

Ma ei ole varem Han-Tengril käinud.

Nii et selleks, et aru saada, kuhu supi sisse ma olen sattunud, pidin selle ise välja uurima.

Wikipedia ütleb, et mäe kõrgus koos liustikuga on 7010 meetrit ja ilma liustikuta 6995 meetrit. Pole küll grupijuhiga seda teemat täpsemalt arutanud, aga kahtlustan, et generaalplaan näeb ilmselt ette ronimist ka liustiku otsa. Seega vägisi tundub, et ei saa ka viimasest 15 meetrist kõrvale viilida ja peaks justkui ikkagi 7010 peale ronima. Ainuke asi, millest hästi aru ei saa, on see, et miks Wikipedia peab neid 2000. aasta postmarke oma kodulehel presenteerima - tänapäeval on ju fotograafia meeletult arenenud, isegi suvalise Nokiaga saab juba pilte teha.

HT_stampKuidas aga jõuda Kasahstani, Kõrgõzstani ja Hiina piirile?

aaaParim ja järeleproovitud variant selleks on lennata THY-ga läbi Istanbuli Bishkekki. Võib ju tegelikult minna ka läbi Moskva Aeroflotuga, nagu Must Alpinist võttemeeskond omal ajal tegi, aga no milleks – meil on teravaid elamusi mägedes isegi juba niigi palju, milleks siis juba lennujaamas pihta hakata. Põgusad kokkupuuted THY-ga on näidanud, et neil on mingi väga kaval netibroneerimissüsteem, mis saab aru, et kui enamus grupist on oma piletid broneerinud, siis võib järgmiste hinnale juba +50% otsa keerata. Aga ärge paanitsege, programm on õppimisvõimeline ja kui nädala jooksul mingit bronnitulva enam näha ei ole, siis see hind ka sinnasamasse algusesse tagasi kukub. Istanbuli lennujaam on väga lahe, eriti sealne business lounge, kuhu viimati viis mind herr Rooden ühe tuntud Eesti ülikooliga seotud ekspetsi käigus (PS: Rooden, võibolla said tookord valesti aru, aga iga päev kell 8 hommikul ma konjakit tegelikult ei joo (ainult siis, kui saab tasuta!)).

Veel ütleb Wikipedia, et Han-Tengril on teistest sarnastest mägedest lühem vallutamiseks sobiv hooaeg, karmim ilmastik ja hõredam õhk. Eelmine kord, kui eestlased seal käisid, lasti seal valla tohutu laviin, kus hukkus väga palju inimesi (minu piiratud internetioskused ei võimalda paraku siinkohal millelegi muule viidata kui Õhtulehele). Eestlased, kes siis mäletatavasti Joosu ümberaetud teekannu tõttu sellest põhilöögist õnneks ilma jäid, said ’päris elus’ kõvasti oma päästetööde oskusi demonstreerida.

Seekord me muidugi sealt ei roni. Eelmine kord mindi lõunast, nüüd minnakse põhjast. Sellega seoses meenub muidugi otsapidi selle aasta Everesti saaga, kus Everesti lõunapoolse ehk Nepaali-poolse marsruudi laviini käigus hukkus ühel päeval traagiliselt 16 sherpat (ja kogu kevadhooaja vältel tõusis see arv 19-ni). Samas põhja poolt ehk Tiibetist käis äri edasi ja kui ilma-aken lõpuks avanes, siis ühel päeval jõudis tippu umbes 100 ronijat. Siis sulgus aken taas ja hooaeg oli läbi.

Han-Tengri põhjast vaadatuna on muidugi hullupööra ilus mägi Ja ronida saab seda ka mitut moodi.

khan-tengri-kasahhid-2011

Solamatov (1974) oli vist kõige mõistlikum mees, kes sealtkandist lähenes. Belkin muidugi ajas oma rida ja aasta hiljem (1975) mõtles, et miks minna paremalt, kui saab hoopis vasakult. Ja läkski. Han põhjast Benkin & Solomatov G.Earth

Aga ülejäänud mehed? Really – kas nad siis tõesti ei suutnud tuvastada ilmselgeid marsruute põhjanõlval? Vene jahi eripära?

khanxx - CopyKolm aastat tagasi ronisid kolm kasahhi seda mäge jaanuaris. Talvel on seda kaks korda varem ka ronitud – 1993 ja 2002, aga tollal soojemates oludes ehk veebruaris. Kasahhid ronisid Han-i põhja poolt (mis maailma põhjapoolseima 7000-se kohta võiks ka midagi näidata) Solamatov Route mööda (vene 5b) ja aega läks neil 13 päeva. Ahjah, kõrvalmärkusena võiks vist ka veel mainida, et ega nad tegelt tahtnudki sinna otsa ronida – tegelikult oli nende eesmärk ronida hoopis kõik 14 8000-meetrist tippu, aga kuna sel aastal toimusid Kasahstanis seitsmendad Asian Winter Games (kus võõrustaja Kasahstan võitis 69-st kuldmedalist 32), siis selle promomiseks ronisid nad vahepeal ka Hani otsa.

Ahsoo, Lumeleopardi tiitel, mis see veel on? Esmapilgul lihtne – ronid 5 tippu, mis on üle 7000 m kõrged ja mis asuvad endise NL aladel. Kommunism, Korženeva, Lenin, Pobeda ja Han-Tengri. Enamus nendest tippudest on kaasajal nüüd muidugi hoopis peenemate nimedega (kodune ülesanne: Ibn Sina Peak – mis see on?), nii et mind killitakse järgmisel reisikoosolekul ilmselt ära, aga camoon, tõstke käsi, kes neid uusi nimesid reaalselt kasutab (peale Kristjan-Eriku)? Praegu võin totaalselt mööda panna, aga mulle tundub nii, et kuna Joosu alpinistlikus CV-s on kolm nendest ülalnimetet viiest tipust juba olemas, siis nüüd on väga-väga close, et võiks terve rea juba üles kirjutada...

Kes on Han-Tengri?

1 Kommentaar

Alpinistid tõusevad taas Tartu ülikooli ja Parroti mäetippudele

09.07.2012

Tartu ülikooli 380. aastapäeva tähistamiseks stardib 12. juulil Tallinnast ekspeditsioon Tartu ülikooli ja Parroti nimelistele mäetippudele Kesk-Pamiiri mäestikus – 30 aastat pärast esmavallutusi.

Tartu ülikooli ja J.F. Parroti mäetipud asuvad Kesk-Pamiiri mäestikus, Kõrge Seina ahelikus vastavalt 6350 ja 6277 m kõrgusel üle merepinna. Kesk-Pamiir asub Tadžikistanis, Mägi-Badahšani autonoomse vilajeti territooriumil. Käesoleval aastal möödub nii Tartu ülikooli kui ka Parroti tipu esmatõusust 30 aastat. Tõusud tehti Tartu ülikooli 350. aastapäeva puhul. Vahepealsel ajal eestlased seal käinud pole.

Mäetippe asub vallutama Tartu ja Tallinna alpinistidest koosnev 10-liikmeline grupp eesotsas Andrus Hiiemäega, kes hindab retke keerukaks ja suhteliselt ohtlikuks, kuna ekspeditsioon toimub inimasustusest kaugel ning välisele abile loota on pea võimatu. „Tõus baaslaagrist tippu sisaldab liustiku ületamist, tõusu lumenõlval ning liikumist teraval harjal. Vajalik on seongus liikumine ning see nõuab erivarustust (köied, kassid, kirkad, lumeankrud jmt), reljeefile vastavaid tehnilisi võtteid ja oskusi. Lisaks toimub enamik tegevusest rohkem  kui 5000 meetri kõrgusel, tipud aga on veel üle kilomeetri kõrgemal - merepinnalt tõusjatele avaldab oma pärssivat mõju kindlasti ka kõrgusfaktor. Ilmaolud mägedes on alati ettearvamatud,“ ütleb Hiiemäe ja lisab, et isegi äärmise hädavajaduse korral võib abi saabumine Tadžiki sõjaväekopteriga võtta päevi.

Hiiemäe hinnangul teeb alpinisti jaoks ekspeditsiooni eriliseks just vajadus tegutseda täiesti iseseisvalt ilma igasugust tugiteenust omamata. Puuduvad ettevalmistatud rajad, tugiköied jne. Olemasolevad tõusukirjeldused ja kättesaadav teave olude kohta piirkonnas on pigem ajaloolise väärtusega. Seega selguvad taktikalised nüansid ja teekonna valik tipputõusuks alles kohapeal.

Ekspeditsioon kestab 37 päeva ning kõik vajaminev alates tehnilisest varustusest kuni söögi-joogi ja sidevahenditeni tuleb meestel endil kaasa võtta. Lisaks võetakse kaasa Tartu ülikooli lipp, tekkel ja sõrmus, et need tippu jätta. 30 aastat tagasi mäe esmavallutuse ajal jäeti mäetippu tollane ülikooli tekkel ning tipuplaat.

Spetsiaalne ettevalmistus ekspeditsiooniks algas jõuludest - jooksvalt tehti üldfüüsilisi ja vastupidavustreeningud, erialased ja tehnilised treeningud viidi läbi Eesti pankrannikul nii talvel kui ka suvel, lisaks pikad matkad raskete seljakottidega, osavõtt mägipääste ja alpinismitehnika võistlustest ning mitmed koolitused (nt esmaabi ja meditsiini, laviini jm).

„Uurisime ka  piirkonda tehtud matkaraporteid, kaarte ja marsruudikirjeldusi. Soetasime eesootavatele oludele vastavalt ohutusvarustust. Näiteks grupi esmaabi- ja meditsiinialast ettevalmistust aitas läbi viia kirurg Pille Saluvere, laviinikoolitust elukutseline suusagiid Valdo Kangur,“ räägib Hiiemäe.

Ekspeditsioon stardib 12. juulil Tallinna lennujaamast ja saab suuresti teoks Tartu ülikooli toetusel. Väiksemat abi osutavad ka ettevõtjad Matkamaailm, Matkasport ja Freesport Trading. Erivarustusega on aidanud Tartu alpiklubi Firn ning Matkamise ja mägironimise edendamise klubi, kelle liikmed ekspeditsioonil osalejad enamalt jaolt ongi. Tagasi jõutakse plaanide kohaselt 17. augustil.

Uudis asus siin

----

Vahepalaks paar stiilinäidet ka Tanõmasi jõe ületamisest - kui 2009 aastal ületati jõge nii:

siis 2010 aastal hoopis nii:

10 Kommentaari

Tõnu tegi mõni aeg tagasi väikse uurimistöö teemal mäed ja kindlustus. Leidis natuke kasulikku ja palju mittekasulikku infot. Mulle tundus, et selle uurimistöö viljad võiks ka siia üles riputada. Äkki pakub kellelegi huvi ja äkki oskab keegi midagi tarka juurde lisada.

Kogu kamm algas siis teatavasti sellest, et IHI Bupa üldtingimustes muudeti ära üks lõik Exceptions to cover peatükis - kui enne nägi see välja nii: (nagu ka siiamaani ihi bupa edasimüüja iizi.net kodukal ekslikult presenteeritakse)

active participation in any motorsport show,

race or competition

siis alates 2012 algusajast hoopis nii:

active participation in any motorsport

show, motorsport race or motorsport

competition, base jumping, paragliding

and mountaineering that requires

specialized climbing equipment

- - - - -

Ma natuke uurisin netist mida mujal kasutatakse ja pakutakse.
Reaalselt on seis selline et kui oled USA või Suurbritannia elanik, siis on võimalusi mitmeid.
Eelkõige vist seetõttu et AAC (American Alpine Club http://www.americanalpineclub.org/) ja
BMC (British Mountaineering Council) on need endale välja kaubelnud.

Aga muude riikide kodanikele kindlustusfirmad enamasti välistavad "Mountaineering" variandi.

Paljudel juhtudel, kus kindlustatakse "Non US resident" saab küll valida "Hazardous Sports",
aga enamasti see välistab "Mountaineering" variandi (väljaspool Euroopat või kõrgemal kui 4500m)

Teenused jagunevad kaheks:

a) Search and rescue insurance - kannatanu otsimine ja toimetamine lähimasse haiglasse (teatud juhtudel ka kodumaa haiglasse). Esmaabi andmine.
Seda pakuvad ülemaailmselt (ka. Nepaalis) kaks-kolm firmat:

Global Rescue http://www.globalrescue.com/index.cfm

GEOS SAR (http://www.geosalliance.com/sar eeldab et on mingi kallis GPS vidin taskus)

Muidugi need eeldavad et riik ei ole "US Travel Alerts" nimekirjas.
Nepaal hetkel seal ei ole http://blog.globalrescue.com/

b) Medicine and Travel insurance - Katab haiglaravi kulud ja kõik muud tavalise reisikindlustuse asjad.
Enamikel kindlustusfirmadel sisaldab see ka "Rescue" transpordi kulusid aga mitte "Search" otsingute teostamist.

Kui kasutada Nepaalis näiteks helikopteri päästet, siis hind võib kujuneda kalliks ligi 2000$ tund, miinimum 4 tundi.
Ja helikopter enne välja ei lenda kui on tehtud ligi 3000$ ettemaks.

Haiglas samuti oodatakse ettemakset, enne kui midagi tegema hakatakse.
Seega krediitkaardid peavad kaasas olema (sest kindlustusfirma võib ettemaksu suuta saata alles 5 päeva pärst)
http://www.lonelyplanet.com/thorntree/thread.jspa?threadID=2144691

-------------------------

Reaalselt Ama Dablami jaoks sobivad variandid oleksid sellised:

1) "Global Rescue" kindlustus 2-3 nädalaks (tõusuperiood). Kulude kate kuni $500000.
Hind ühe inimese kohta on: 1 nädal $119, 30 päeva $229.
Global Rescue ei eelda et sa oled USA või SuurBrit elanik.

Trekking perioodi ajaks võtta tavaline reisikindlustus kus on "high altitude trekking" sees.
Näiteks IHI 2 nädalat 117 EUR.

Kui midagi juhtub Ronimise perioodi ajal, siis haiglaarved (ja teab mis veel) tuleb ise tasuda 🙁

2) Ühineda AAC (American Alpine Club). Saab ka eestist ühineda $79 aasta.
See sisaldab automaatselt "Global Rescue trailhead rescue" kuni $5000.
http://www.americanalpineclub.org/p/global_rescue
Samas see summa pole piisav ja ei sisalda meditsiinilist kindlustust.

AAC pakub oma liikmetele ka mitmeid lisakindlustuse variante, mis sisaldavad mägironimist:
http://www.americanalpineclub.org/p/insurance
Aga kõik variandid (Nicolas Hill, Adventure Advocates, Travel Guard) eeldavad et oled "US resident or citizen" 🙁

---------------------------------

Alpide jaoks sobiv oleks:

3) ühineda "Austrian Alpine Club" (OEAV) £43.50 aasta (saab ühenda ka Eestist)
http://www.aacuk.org.uk/Files/AWS_2010_English.PDF

Expeditsioonid üle 6000m on välja arvatud, seega Ama Dablamile ei sobi.
Aga kui käia näiteks alpides, siis või lihtsalt nepallis trekkamas, siis oleks hea.

Rescue Cost up to 22000 EUR.
Costs for Repatriation, Transfer and Medical Treatment.
medically necessary treatment aboard up to 7500 EUR.

Mõned võrdlused:
http://www.moneymaxim.co.uk/mountaineering-insurance-climbing-insurance

-----------------
Muud variandid mis meile ei sobi:

4) Snowcard
http://www.snowcard.co.uk/
The insurance policies available from this website can only be used by UK residents.

Level6
http://www.snowcard.co.uk/downloads/insured_for_adventure.pdf

A variety of policies are offered covering clmbs up to 7500m, although sports climbers,
high altitude trekkers and ramblers can find lower cost policies with more appropriate
cover as well.

5) British Mountaineering Club
http://www.thebmc.co.uk/membership

Muidu ühineda saab vist eestlane ka.
Jällegi ainult "UK resident", kui sealtkaudu kindlustusfirma valida.

Offers a range of 5 policies, from those for people not planning to climb at all,
through trekking and moderate rock climbing and Alpine / Ski policies to full blown High
Altitude and Remote Area policies.

Membership of the BMC is required, although quotations can be obtained prior to any committment
being made. The company have long expertise in this area and the wide cover
provided provides customers with confidence.

6) “Columbus Direct” (08708940005)
http://www.columbusdirect.com/

Estonia:
http://www.columbusdirect.com/int/upload/INT-PW-04.pdf

Mountaineering up to 4000m

7) "World Nomads"
http://www.worldnomads.com

Saab valida Estonia, aga enam ei ole mountaineering varianti::

Mountaineering * (No cover for this sport for purchases or extensions on or after 1 February 2012) (2)

8 ) Travelex "Travel Select" with "Adventurer Lifestyle Pak"
"Adventurer Lifestile Pak" on jällegi ainult ainult US citizens.

https://www.travelexinsurance.com/
http://blogs.squaremouth.com/travel-advice/adventure-travel-insurance/

http://www.squaremouth.com/travel-insurance-providers/travelex/travel-select/843

http://www.squaremouth.com/system/items/470/original/STS-NTL%20DOC_070811_WEB.pdf?1313003568

The Adventurer Plus Pak must be purchased at time
of plan purchase and within 21 days of the initial trip
deposit date. These benefi ts may not be available to
residents of all states; please consult your state specifi c
Group Certifi cate/Individual Policy for full details.

http://www.tripinsurancestore.com/tx/STS-NTL_DOC_070811_WEB.pdf

Who Is Eligible For Coverage
A person who has arranged to take a Covered Trip,
completes the enrollment form and pays the required
plan payment.

http://www.travelinsurancereview.net/travelex-travel-insurance/travel-select/
Plan is only available to U.S. citizens.

http://www.travelinsurance-coverage.info/travelex-travel-insurance/index.html
but they offer a re-packaged travel medical plan (from Seven Corners) for non U.S. citizens.

9) "Seven Corners" "Liaison International "
"Hazardous Sport Coverage - Renewal Option"
Any Country - Travel excluding the US
http://www.quotewright.com/compare_travel_plans.html?product=medical

10) "HCC Medical Insurance Services" "Atlas America" "Sports Rider"
Non-US citizens traveling outside Home Country

http://www.quotewright.com/compare_travel_plans.html?product=medical

11) IMG "Patriot America" "Adventure Sports Rider"
Non-US citizens traveling outside Home Country
http://www.quotewright.com/compare_travel_plans.html?product=medical

"Adventure Sports Rider"
rock climbing or mountaineering (ropes and guides to 4500m from ground level

Injury sustained while participating in contact sports of any kind, mountaineering or climbing
or trekking above elevation 4500 meters above ground level or without proper ropes or guides
and/or adventure sports not expressly covered hereunder
are excluded regardless of which plan or rider is selected.

http://www.quotewright.com/cert/imglobal/patriot-travel-2011.pdf

Enhanced AD&D Rider
(available to the primary insured only)

12) "CSA Freestyle Luxe" ainult ameeriklastele 🙁

http://www.tripinsurancestore.com/csa.shtml

http://www.tripinsurancestore.com/csa/100FL-Cert_9250_1209_100FL1009C.pdf
Who is Eligible for Coverage:
A person who has arranged to take a Covered Trip, and pays
the required plan payment, and is a resident of the United
States of America or Canada.

13) Chartis Travel Guard Travel Insurance Package
http://www.ontopmountaineering.com/travelinsurance.php#rescueinsurance
Ainult põhja ameerika, seega meile ei sobi.

http://www.travelguard.com/aboutus/non-us_residents/
Aga Eestit sel valikute seas ei ole.
Ja näiteks soome ülteb et "permanent residents of Finland"
http://www.travelguard.fi/who-can-buy-the-policy-faq1_705_279307.html

Eesti esindaja "transcom estonia OÜ", aga see ei paku "Adventure"
http://sv.flybe.com/pdf/insurance/Estonian%20Trip%20Cancellation%20Policy.pdf

Võibolla mõnega neist saaks teha eri-kokkuleppe, kuigi maksma võib see palju minna.